Over

... Lia Hesemans (1967):

"Schrijven deed ik al als kind. Ik schreef dagboeken, brieven en maakte verhalen met foto's en talloze verzamelde documenten. Urenlang struinde ik door bibliotheken en boekhandels. Ik twijfelde of ik journalistiek zou gaan studeren of iets met onderwijs. Ik koos de PABO-opleiding, gevolgd door Taal- en literatuurwetenschap in Tilburg. In 1992 studeerde ik af. Bij uitgeverij Zwijsen (Tilburg)  begon ik als bureauredacteur voor methodes Lezen en Wereldoriëntatie. Vervolgens werkte ik twaalf jaar lang bij Fontys Hogescholen in Eindhoven aan communicatieprojecten, eindredactie-opdrachten en projecten over ICT en onderwijs. Met mijn verhuizing van Eindhoven naar Helvoirt zette ik een nieuwe stap: in 2007 startte ik een eenmanszaak voor schrijf- en redactiewerk,  schrijfcoaching en docentschap voor creatief schrijven. 

Met plezier schrijf en redigeer ik boeken voor (educatieve) uitgevers en werk ik in opdracht aan communicatieklussen voor bedrijven en instellingen in zorg en welzijn, onderwijs, kunst en cultuur. Daarnaast geef ik schrijfworkshops: creatief schrijven, zakelijk schrijven, levensverhalen en reisverhalen. De wisselwerking tussen lezen en schrijven boeit mij enorm. In het bijzonder de kunst van het 'verwoorden'. Het is mijn missie om mensen te inspireren en hen te helpen met het verhelderen van hun ideeën. Niets is zo mooi als het omzetten van een idee naar concrete, begrijpelijke geschreven taal.  Ik vind het eervol om vakmensen te begeleiden die hun verhaal of expertise willen publiceren. Op deze manier zijn er al prachtige boeken, sites en artikelen tot stand gekomen. Coachingsgesprekken en schrijfworkshops vinden plaats op mijn kantoor aan huis, maar ook in sfeervolle locaties in binnen- en buitenland, in de stad en op stilteplekken zoals een klooster of een landgoed."

... Stroom van taal:

"Schrijven is een vorm van vertragen. Het is langzamer kijken naar wat er gebeurt, in plaats van meegaan in de snelheid van alledag. Schrijven helpt je om je aandacht te richten (focussen). Het is een manier om na te denken en jezelf uit te drukken. Je gebruikt daarbij je kennis en intuïtie, maar ook waarnemingen, herinneringen, beelden, emoties en gevoelens. Zodra je deze bronnen aanboort en naar het papier brengt, kun je er naar kijken. Op die manier breng je een stroom van taal op gang, een stroom die op een geheel eigen wijze naar boven borrelt."